pan w białym kombinezonie malujący kontenery

Jak działa kabina lakiernicza? – część II

W poprzednim wpisie omówiliśmy wpływ na pomieszczenie odpowiednie umiejscowienie krat podłogowych oraz wykorzystanie odpowiedniej izolacji, zarówno ścian, jak i zadaszenia kabiny lakierniczej. Teraz przejdziemy do dwóch najważniejszych faz – samego lakierowania oraz suszenia.

 

Wentylacja w kabinie lakierniczej

Pierwsza faza, czyli lakierowanie samochodu, wymaga przede wszystkim sprawnego wentylatora nadmuchowego, który pobiera powietrze z zewnątrz, kierując je następnie na wymiennik ciepła, w którym powietrze zostaje poddane procesowi grzewczemu, osiągając pożądana temperaturę, a następnie zostaje skierowane do plenum filtracyjnego kabiny. Tam, po przejściu przez filtry sufitowe, powietrze przedostaje się z góry na dół ruchem pionowym. Następny etap zależny jest od rodzaju instalacji – albo powietrze wydobywa się przez kraty i filtry podłogowe do kanału wylotowego, umiejscowionego na dachu pomieszczenia, albo wysysane przez wentylator wyciągowy i mocno wyrzucone ponad dach pomieszczenia, przez kanał wentylacyjny wylotowy.

 

Lakierowanie – faza suszenia

Faza suszenia jest bardziej złożona – tam poszczególne urządzenia pracują w sposób dość zróżnicowany. Celem jest uzyskanie temperatury 60-70 stopni Celsjusza. Jednym ze sposobów na uzyskanie optymalnej temperatury jest sprawienie, by przez wymiennik ciepła przepływało ok. 20-25% wartości początkowej wydajności wentylatora. Jest to możliwe dzięki ograniczeniu przekroju czerpni lub zmiany kierunku obrotów wentylatora, co powinno dać ten sam efekt zmniejszenia wydajności.

Inne rozwiązanie na suszenie po lakierowaniu to metoda by pass, czyli mechaniczne ograniczenie przekroju kanału czerpni, zmniejszające wydajność urządzenia o 50%. Między kanałem czerpni a komorą wymiennika ciepła otwiera się specjalna klapa, umożliwiająca zasysanie gorącego powietrza przez strumień powietrza pobieranego z kolei przez czerpnię. Dzięki wymieszaniu się powietrza zasysanego z gorącym uzyskuje się temperaturę optymalną.

Trzecia metoda polega na instalacji zintegrowanego systemu klap, które automatycznie zamykają czerpnię, otwierając połączenie wentylatora nadmuchowego. Pozwala to wentylatorowi na zasysanie powietrza prosto z kabiny lakierniczej, by skierować je tam ponownie, natomiast klapa pozostaje nieszczelna, by 10% świeżego powietrza wymieszało się z ponownie wykorzystanym. Należy pamiętać, że wentylator wyciągowy musi być również włączony podczas fazy suszenia.